Jak řízenou komunikací podpořit inkluzi

Popis programu:

Tento kurz je ideální pro všechny pedagogické pracovníky, kteří v rámci svojí práce komunikují s žáky, kolegy a s veřejností, často z odlišného sociokulturního prostředí (specifické vzorce chování, odlišné tradice a zvyky). Účastníci získají konkrétní poznatky a dovednosti, které mohou okamžitě uplatnit v praxi a řadu z nich předat žákům pro zlepšení jejich vzájemné komunikace bez ohledu na jejich sociokulturní původ.

Cílem kurzu je porozumět a osvojit si základní pravidla důvěryhodné verbální komunikaci ve všech jejich rovinách. Zaměříme se na pedagogickou práci s emocemi, správné vyjadřování zpětné vazby a odstraňování komunikačních bariér. Dále se budeme zabývat tím, co komunikaci zlepšuje a co naopak efektivitu komunikace snižuje. Účastníci poznají své slabiny i silné stránky v oblasti verbální komunikace, na základě kterých budou vedeni k sestavení personalizovaného rozvojového plánu podle metody SMART.

Z obsahu programu:

 

  1. Typologie podle komunikace, nástroj pro porozumění komunikace jiných lidí, P.U.Bender.
  2. Komunikační zákony, naslouchání a kladení otázek, pravidla argumentace, pravidla pro komunikaci s rodiči-přímost, respekt, společná odpovědnost a cílovost.
  3. Principy mezilidské komunikace, Sociální vs Kulturní identita.
  4. Bariéry v komunikaci a jak je odstraňovat

 

  • Předsudky a stereotypy, Interkulturní komunikace
  • Zakázaná slova – předpoklad pro důvěryhodnou komunikaci
  • Vývojový model interkulturní senzitivity (Popření, Obrana, Minimalizace, Přijetí, Integrace)
  • Řešení námitek

 

  1. Reflexe a zpětná vazba

 

  • Poskytování konkrétní zpětné vazby metodou popis-pocit
  • Sebepoznání-přednosti a rezervy v oblasti komunikace. Tvorba osobního rozvojového plánu pro oblast komunikace.

Hodinová dotace: 8 hodin