Hodnocení a klasifikace žáků s OMJ v humanitních předmětech v ZŠ

Obsah vzdělávacího programu je zaměřen na hodnocení a klasifikaci žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami při jejich vzdělávání v běžné základní škole v humanitních předmětech. Účastníci kurzu se seznámí se způsoby, typy, funkcemi, metodami a kritérii hodnocení a sebehodnocení, a to především s ohledem na možnosti poskytované prostřednictvím podpůrných opatření této cílové skupině žáků v humanitně zaměřených předmětech.

A. Teoretická východiska, legislativní rámec a vymezení termínů: hodnocení, sebehodnocení, kritéria pro hodnocení, žák z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami v multikulturní třídě běžné základní školy.

C. Analýza jednotlivých typů, druhů a způsobů hodnocení, tj. normativní, formativní, sumativní, neformální, individuálně normované, kriteriální, vrstevnické hodnocení a sebehodnocení, hodnocení s podporou portfolia v každodenní pedagogické praxi,

D. Vymezení kritérií pro hodnocení v humanitních předmětech na ZŠ, zejména pro individualizované a diferencované hodnocení žáků intaktních a žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami v rámci jejich vzdělávání v multikulturní třídě běžné základní školy.

E. Silné a slabé stránky slovního hodnocení a klasifikace známkou, rozdíly, zásady pro vzájemné převedení klasifikace a slovního hodnocení, klady a zápory mezi uplatňováním slovního hodnocení a klasifikace známkou, kombinované hodnocení, skupinové hodnocení a možnosti jejich využití v pedagogické praxi při výuce humanitních předmětů v běžné ZŠ.

F. Rozvoj schopnosti hodnocení a sebehodnocení u žáků intaktních a u žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami v rámci jejich vzdělávání v běžné základní škole v humanitních předmětech – na konkrétních příkladech dobré inspirativní praxe.

G. Diferencované hodnocení a sebehodnocení a jejich využitelnost v žákově Individuálním vzdělávacím plánu a v Plánu pedagogické podpory – na konkrétních příkladech dobré praxe v podobě kazuistiky v některých humanitních předmětech.

H. Způsoby práce s chybou u cílové skupiny žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami v rámci jejich vzdělávání v běžné základní škole – chyba jako pozitivní impuls pro sebepoznávání a zlepšování se – ukázkově na příkladech dobré praxe pro práci s chybou v některých humanitních předmětech.

CH. Závěrečná diskuse účastníků k dané problematice, jejich průběžná zpětná vazba k průběhu, obsahové náplni, organizačnímu zabezpečení, účinnosti, využitelnosti a k osobnímu přínosu vzdělávacího programu.

Hodinová dotace: 8 hodin