Hodnocení a klasifikace žáků s OMJ v humanitních předmětech SŠ a VOŠ

Obsah vzdělávacího programu je zaměřen na hodnocení a klasifikaci žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami při jejich středoškolském či vyšším odborném vzdělávání v humanitních předmětech. Účastníci kurzu se seznámí se způsoby, typy, funkcemi, metodami a kritérii hodnocení a sebehodnocení, a to především s ohledem na možnosti poskytované prostřednictvím podpůrných opatření této cílové skupině žáků v humanitně zaměřených předmětech.

A. Teoretická východiska, legislativní rámec a vymezení termínů: hodnocení, sebehodnocení, kritéria pro hodnocení, žák z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami v multikulturní třídě střední či vyšší odborné školy.

B. Analýza jednotlivých typů, druhů a způsobů hodnocení, tj. normativní, formativní, sumativní, neformální, individuálně normované, kriteriální, vrstevnické hodnocení a sebehodnocení, hodnocení s podporou portfolia v každodenní pedagogické praxi.

C. Vymezení kritérií pro hodnocení v humanitních předmětech na SŠ či VOŠ, zejména pro individualizované a diferencované hodnocení žáků intaktních a žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami v rámci jejich vzdělávání v multikulturní třídě české střední či vyšší odborné školy.

D. Silné a slabé stránky slovního hodnocení a klasifikace známkou, rozdíly, zásady pro vzájemné převedení klasifikace a slovního hodnocení, klady a zápory mezi uplatňováním slovního hodnocení a klasifikace známkou, kombinované hodnocení, skupinové hodnocení a možnosti jejich využití v pedagogické praxi při výuce humanitních předmětů na SŠ či VOŠ.

E. Rozvoj schopnosti hodnocení a sebehodnocení u žáků intaktních a u žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami v rámci jejich vzdělávání na střední či vyšší odborné škole v humanitních předmětech – na konkrétních příkladech dobré inspirativní praxe.

F. Diferencované hodnocení a sebehodnocení a jejich využitelnost v žákově Individuálním vzdělávacím plánu a v Plánu pedagogické podpory – na konkrétních příkladech dobré praxe v podobě kazuistiky v některých humanitních předmětech.

G. Způsoby práce s chybou u cílové skupiny žáků z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami v rámci jejich vzdělávání na střední či vyšší odborné škole – chyba jako pozitivní impuls pro sebepoznávání a zlepšování se – ukázkově na příkladech dobré praxe pro práci s chybou v některých humanitních předmětech.

H. Závěrečná diskuse účastníků k dané problematice, jejich průběžná zpětná vazba k průběhu, obsahové náplni, organizačnímu zabezpečení, účinnosti, využitelnosti a k osobnímu přínosu vzdělávacího programu.

Hodinová dotace: 8 hodin