Přijímání nového žáka z odlišného kulturního prostředí do běžné ZŠ

Obsah vzdělávacího programu je zaměřen na předání nejnovějších informací, organizačních pokynů a metodických doporučení pedagogickým pracovníkům působícím v českém základním školství v souvislosti s příchodem nového žáka z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami do běžné ZŠ v ČR. Účastníci kurzu se seznámí se současnou legislativou, metodickými doporučeními, učebními materiály a různými možnostmi v poskytování podpory a podpůrných opatření této cílové skupině žáků, a to s ohledem na praktické zkušenosti těch ZŠ, v nichž se vzdělávají tito žáci.

A. Legislativa související s přijímáním a začleňováním nového žáka z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami do běžné ZŠ a možnosti v poskytování podpory a podpůrných opatření této cílové skupině žáků, organizační pokyny k přijímání nového žáka – příprava školy před příchodem takového žáka (např. příprava koncepce a strategie práce, náplň/obsah prvního setkání a přijímacího pohovoru s rodiči /zákonnými zástupci, projednání seznamu osob, které se úvodního setkání a přijímacího pohovoru zúčastní, v případě jazykové bariéry přizvání tlumočníka, příprava zákl. informací o chodu příslušné ZŠ a její organizační struktuře, vyžádání potřebné dokumentace, předání informace o možnosti navštěvovat třídu pro jazykovou přípravu atd.)

B. Legislativa související se vzděláváním a hodnocením žáka z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami v běžné ZŠ a možnosti v poskytování podpory a podpůrných opatření této cílové skupině žáků (dotační programy, spolupráce s pracovníky z PPP, neziskovými organizacemi v regionu atd.)

C. Metodická doporučení pro pedagogické pracovníky (správné zařazení do konkrétního ročníku, příprava školní třídy na přijetí nového žáka, zvážení možnosti zařadit žáka do skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami – ukázka IVP, poskytnutí příležitostí k pozitivní prezentaci novému žákovi, spolupráce s rodiči žáka, doporučený seznam vhodných učebnic a dalších učebních materiálů pro žáky, metodik pro učitele atd.)

D. Závěrečná diskuse účastníků k dané problematice, jejich průběžná zpětná vazba k průběhu, obsahové náplni, organizačnímu zabezpečení, účinnosti, využitelnosti a k osobnímu přínosu vzdělávacího programu.

Hodinová dotace: 8 hodin