Přijímání nového dítěte z odlišného kulturního prostředí do české MŠ

Obsah vzdělávacího programu je zaměřen na předání nejnovějších informací, organizačních pokynů a metodických doporučení všem pedagogickým pracovníkům působícím v českém předškolním vzdělávání v souvislosti s příchodem nového dítěte z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami do české MŠ. Účastníci kurzu se seznámí se současnou legislativou, metodickými doporučeními, učebními materiály a různými možnostmi v poskytování podpory a podpůrných opatření této cílové skupině dětí, a to s ohledem na praktické zkušenosti těch MŠ, jež navštěvují děti různého původu.

A. Legislativa související s přijímáním a začleňováním nového dítěte z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami do české MŠ a možnosti v poskytování podpory a podpůrných opatření této cílové skupině dětí, organizační pokyny k přijímání nového dítěte – příprava školy před příchodem takového dítěte (např. příprava koncepce a strategie práce, náplň/obsah prvního setkání a pohovoru s rodiči /zákonnými zástupci, v případě jazykové bariéry přizvání tlumočníka, příprava zákl. informací o chodu příslušné MŠ a její organizační struktuře, vyžádání potřebné dokumentace apod.)

B. Legislativa související se vzděláváním dítěte z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami v běžné MŠ a možnosti v poskytování podpory a podpůrných opatření této cílové skupině dětí (dotační programy, spolupráce s pracovníky z PPP, neziskovými organizacemi v regionu atd.)

C. Metodická doporučení pro pedagogické pracovníky v MŠ (správné zařazení do konkrétní třídy dětí, příprava třídy na přijetí nového dítěte, zvážení možnosti zařadit dítě do skupiny dětí se speciálními vzdělávacími potřebami – ukázka IVP, poskytnutí příležitostí k pozitivní prezentaci novému dítěti, spolupráce s rodiči dítěte, ukázky vhodných názorných materiálů pro děti a metodik pro učitele, nácvik správné české výslovnosti atd.)

D. Závěrečná diskuse účastníků k dané problematice, jejich průběžná zpětná vazba k průběhu, obsahové náplni, organizačnímu zabezpečení, účinnosti, využitelnosti a k osobnímu přínosu vzdělávacího programu.

Hodinová dotace: 8 hodin