Sociokulturní aspekt ve výuce dětí a žáků s OMJ

Obsah vzdělávacího programu je zaměřen na sociokulturní odlišnosti a zejména rozdílné projevy v chování u dětí a žáků, kteří přicházejí do českých škol z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami. Účastníci kurzu se seznámí s danou problematikou, sociokulturním minimem pro učitele a získají zajímavé poznatky o projevech různých národů, a to na základě vlastních praktických zkušeností lektora.

A. Úvod do problematiky – sociokulturní aspekt ve výuce, moderní lingvodidaktická koncepce zdůrazňující sociokulturní kompetenci, význam sociokulturní kompetence pro dosažení úspěšné komunikace v cizím nebo druhém jazyce.

B. Sociokulturní minimum pro pedagogy podle Společného evropského referenčního rámce a sociokulturní kompetence pedagoga v českém vzdělávacím prostředí (sociokulturní znalosti, inter. způsobilost, dovednosti a praktické znalosti, volba vhodné metody, znalost školského systému, odkud dítě či žák z odlišného kulturního prostředí a s odlišnými životními podmínkami přichází, role pedagoga v multikulturní třídě, volba vhodných textů apod.), doporučení Rady Evropy v oblasti interkulturního vzdělávání a profesionality.

C. Seznámení se základními údaji a informacemi o zemích, odkud do České republiky žáci-cizinci nejčastěji přicházejí, o cizích kulturách, náboženství, tradicích, a to s ohledem na specifické školní prostředí, z kterého pramení i odlišné chování žáků-cizinců v české škole. Pozornost je věnována nejen zemím s kulturou blízkou českému prostředí, ale i státům se vzdálenou kulturou a zcela odlišným sociokulturním prostředím a sociokulturními aspekty. Texty se sociokulturní tematikou jsou doplněny řadou multimediálních příloh. Specifické rysy národů přicházejících z různých zemí, jako např. z Ruska, Ukrajiny, Arménie, Arabských zemí, Japonska, Korey, Vietnamu, Belgie, Řecka, Itálie, Anglie, Mongolska atd. jsou souhrnně zpracovány v pdf souborech i jako power-pointové prezentace, a to výběrově podle potřeb účastníků z jednotlivých škol, v nichž jsou vyučováni žáci-cizinci z příslušných konkrétních zemí.

D. Závěrečná diskuse účastníků k dané problematice, jejich průběžná zpětná vazba k průběhu, obsahové náplni, organizačnímu zabezpečení, účinnosti, využitelnosti a k osobnímu přínosu vzdělávacího programu.

Hodinová dotace: 8 hodin